Wisselende successen van handbaljeugd

Afgelopen weekend speelden de Holtense jeugdhandbalteams hun eerste thuiswedstrijden. Na de volle winst van alle teams vorige week wisselden de successen elkaar dit weekend af met 3x winst en 2x verlies.

Dames A 1 trad zondagmorgen aan tegen SDOL A 1. Beide teams waren de competitie met een zege begonnen. De dames uit Luttenberg bleken een goed team te hebben met een in uitstekende vorm stekende keepster. SDOL verdedigde erg fysiek en daar had Holten veel moeite mee. De uitgespeelde aanvallen stranden daarna echter keer op keer op de handen en voeten van de SDOL keepster. Bij rust keek Holten tegen een 4-11 achterstand aan. Na rust hield Holten lange tijd de verdediging keurig op orde. Langzamerhand ging de vermoeidheid een rol spelen. Mede daardoor liep Holten tegen enkele tijdstraffen op. Deze overtalsituaties benutte SDOL goed waardoor de achterstand in de slotfase toch nog verder opliep. Aanvallend bleef het in de 2e helft bij slechts 1 treffer voor Holten, zodat de wedstrijd ruim met 5-21 verloren ging.

Dames B 1 speelde zondagmorgen tegen SDOL B 1. Beide teams waren de competitie begonnen met winst, dus was het gelijk een 4 punten wedstrijd. Holten begon sterk. Vooral de breaks en de combinaties aan de cirkel liepen prima. SDOL bleef echter goed partij geven. Toch slaagde Holten erin om bij rust al met 14-8 voor te staan. Na rust speelde Holten iets te afwachtend en kwamen de gasten uit Luttenberg langzamerhand terug (18-14) Mede door de 6 wissels op de bank kon SDOL conditioneel iets meer inbrengen. De dames van Holten zetten in de slotfase nog eens alles op alles en wisten met veel inzet een keurige 22-16 zege te boeken! Daarmee staat Holten nu 1e en is het na pas 2 speelweekeinden(!) nog het enige ongeslagen team in de 2e klasse.

Meisjes C speelde thuis tegen het altijd lastige Nijhof/Broekland C 1. De tegenstander speelde met enkele dispensatiespeelsters, dus Holten keek er met enige twijfel naar uit …. De meiden startten echter geconcentreerd en met mooi gevarieerd aanvalsspel ging de strijd keurig gelijk op. Ook verdedigend stond het goed en door die goede samenwerking was de stand bij rust nog gelijk (10-10). Ook de 2e helft ging in eerste instantie gelijk op. Maar Holten bleek trefzekerder in de aanval en wist daardoor uit te lopen naar een 14-10 voorsprong. Bij de stand 15-11 stokte het spel en werd er 7 minuten lang niet gescoord. Broekland kwam daarna terug tot 16-15. Holten scoorde echter vlak voor tijd de verlossende 17e treffer! Zo werd Broekland - toch enigszins onverwacht - verdiend met een 17-15 nederlaag naar huis gestuurd. Knap teamwerk!

Meisjes D 1 speelde thuis tegen Zwolle D 2. Dit team verloor haar eerste wedstrijd met 8-10 en bestaat voor de helft uit jongens. Al vlot bleek dat Holten op alle fronten veel sterker was dan het team uit Zwolle. Qua balvaardigheid en loopvermogen denderde Holten in de eerste helft over Zwolle heen. Vooral de breaks waren keer op keer succesvol. Zwolle kon hier maar zo nu en dan iets tegenover stellen. Holten leidde bij rust al met 16-5. Ook in de 2e helft veranderde het spelbeeld niet. Aanvallend probeerde Holten nog iets meer opbouwend af te ronden, maar de zwakke defensie van Zwolle liet te veel gaten vallen. Zo speelde Holten de wedstrijd eenvoudig uit tot een ruime 27-7 overwinning. Komend weekend wordt uit tegen Wijhe D 2 gespeeld en zal Holten moeten laten zien tegen sterkere tegenstanders ook weer goed voor de dag te kunnen komen.

Meisjes E 1 speelde de eerste thuiswedstrijd tegen CVO E 2 uit Vaassen. Het werd een gewaagd duel. De meiden van Holten wisten een 0-3 achterstand ongedaan te maken en zelfs om te buigen naar een voorsprong. Daarna was het continue stuivertje wisselen. Opvallend was het fysieke spel van CVO wat voor menige valpartij en armcontact zorgde. Ondanks dat bleef E 1 goed partij leveren. Het was dit keer net niet genoeg en moest het eerste verlies worden geïncasseerd. Eindstand 8-10. Maar ook hiervan leert dit gedreven team dat zich nu kan voorbereiden op de uitwedstrijd van volgende week tegen H.H.Z.D. E 2 in Heino.