Dames 1 stelt door zege voorlaatste plaats veilig

Afgelopen zaterdagavond was het Nijmeegse Ha-STU in sporthal 't Mossink de tegenstander van het 1e team van handbalvereniging Holten. Ha-STU stond op de laatste plaats en Holten op de voorlaatste plek. Door een gelijkspel of winst op Ha-STU kon Holten zich definitief verzekeren van de voorlaatste plaats.

Ha-STU, dat vocht voor de laatste kans op lijfsbehoud, begon prima en nam een 0-2 voorsprong. Na deze openingsfase kwam Holten beter in de wedstrijd. Na 10 minuten kwam de Holtense dames op een minieme voorsprong 4-3. Doelpunten van opbouwster Ilse Klaasses, Julia Hanevelt vanaf de cirkel en Famke Ulfman vanuit de hoek lagen hieraan ten grondslag. Door een sterk optreden van Anne Rechterschot en Karlijn vlak voor de pauze ging de rust in bij de stand 14-12.

Na de pauze leek Holten bij de stand 18-14 de door restaurant Hollywood gesponsorde wedstrijd definitief naar zich toe te trekken. Toch kwamen de Nijmeegse dames sterk terug en tien minuten voor tijd stond er plotsklaps 20-20 op scorebord. De Holtense verdediging had geen grip op enkele rake afstandsschoten van Ha-STU. In de eindfase gooide Holten er nog een extra dosis energie tegenaan en ook een drietal prachtige doelpunten van Karlijn zorgden voor een eindstand van 26-24.
Door deze uitslag is Ha-STU, dat als laatste is geëindigd, gedegradeerd. Of Holten, als voorlaatste gaat degraderen, is nog ongewis.

Komende zondagmiddag 14 april om 12:30 uur staat de altijd beladen derby tegen ABS in sporthal De Uutvlog in Bathmen op het programma. Dit keer kan ABS bij winst en bij verlies van Kwiek 3 zelfs het kampioenschap in de 1e klasse pakken. Holten wil ongetwijfeld revanche nemen voor de ongelukkige thuisnederlaag (25-26) in december tegen de Bathmenaren.

Scores Holten: Karlijn 10, Julia Hanevelt 4, llse Klaasses 4, Anne Rechterschot 4, Lisan Aanstoot 1, Gitta Bekkernens 1, Famke Ulfman 1 en Marloes Ulfman 1.